Hoe een goede opticien kiezen ?
Wat definieert een goede opticien? Hoe kunt u er zeker van zijn dat hij bekwaam en ernstig is? Dat hij of zij de nodige kwalificaties heeft? Wat zijn de criteria die een klant moeten aantrekken en vooral geruststellen?
Het beroep van opticien heeft vele facetten. Hij is meer dan een winkelier, hij is in de eerste plaats een gezondheidswerker, hij moet een bekwaam technicus zijn, een authentieke optische vakman.
De expertise van een opticien om u het beste advies te geven
Een opticien kan een perfecte installateur zijn, uiterst nauwkeurig, en alle theorieën van de optica uit het hoofd kennen. Maar deze vaardigheden moeten u ten dienste worden gesteld om naar u te luisteren en u raad te geven. Het is dus van fundamenteel belang dat u zich op uw gemak voelt bij een opticien, zodat hij uw verwachtingen kan aanhoren en zijn technische deskundigheid in dienst kan stellen van uw behoeften en verwachtingen op het gebied van de visuele gezondheid.
Een opticien die zich weet aan te passen aan de beperkingen
Dankzij zijn ervaring kan hij u de nodige vragen stellen om zijn aanbod en de correctie-uitrusting aan te passen aan uw budgettaire en esthetische criteria en aan uw levensomstandigheden. Wanneer een opticien u vraagt of u aan sport doet, of u veel rijdt, of u graag met kinderen speelt, beschouw dat dan niet als iets anders dan een serieuze vakbekwaamheid die hem in staat stelt de glazen, behandelingen en monturen te vinden die aangepast zijn aan uw dagelijks leven.
De goedkoopste opticien kiezen
De beste opticien is natuurlijk niet degene die u een zo duur mogelijke bril probeert te laten kopen, of materiaal dat u niet echt nodig hebt, om de rekening te laten oplopen. De beste opticien is echter niet per se degene die de goedkoopste glazen of aantrekkelijke promoties aanbiedt. Wat de prijs van een bril betreft, is het veeleer de verhouding kwaliteit-prijs-dienstverlening die goed is aangepast aan uw behoeften op het gebied van visuele gezondheid, die belangrijk is. Op deze belangrijke vraag komen wij nog uitvoeriger terug.
De communicatie van een opticien
Uit een studie van Médiapost is gebleken dat voor veel klanten van optiekzaken de informatie die zij krijgen van essentieel belang is bij de keuze van een opticien. Door middel van folders, sms, e-mail, reclame of sociale netwerken moet een opticien zijn klanten op de hoogte weten te houden, evenzeer over zijn openingstijden als over zijn promoties of nieuwe producten!
Een goed ingerichte optiekazak
Volgens een studie van Médiapost is het belangrijkste criterium voor het kopen van een bril de esthetiek. 43% van de brildragers kiest zijn of haar correctiebril vooral op basis van het uiterlijk! Daarom is het raadzaam een opticien te kiezen die een ruime keuze biedt, d.w.z. een groot aantal monturen.
Zelfstandige opticiens, netwerkopticiens, opticiens van grote merken of online opticiens: wat moet u kiezen?
- De onafhankelijke opticien: service dicht bij huis
Een zelfstandige opticien is een opticien die een beroepsdiploma opticien heeft behaald, en die zijn eigen winkel heeft geopend. Hij is dus vrij om over prijzen te onderhandelen of commerciële aanbiedingen toe te passen die soms voordeliger zijn dan die van de grote optiekketens. Toch heeft hij niet altijd dezelfde verscheidenheid aan kaders. De kwaliteit van het onthaal, het luisterend oor, de follow-up en de dienst na verkoop maken een bevoorrechte band mogelijk die van u een "verwende" klant maakt! Dit is niet te verwaarlozen als u weet dat een voorschrift voor een bril om de drie jaar vernieuwd wordt.
- De zelfstandige opticien in een netwerk: de ideale keuze?
Opticiens die zich bij een netwerk aansluiten en toch onafhankelijk blijven, hebben verschillende voordelen. Het voordeel van onafhankelijkheid en dus de vrijheid om het commerciële en kwaliteitsbeleid van hun keuze te voeren, zo dicht mogelijk bij hun klanten, en tegelijk te profiteren van de kracht van een groep. Door hun inkopen te bundelen kunnen zij minstens even concurrerend zijn en hun klanten evenveel diensten aanbieden als opticiens die deel uitmaken van franchises, grote commerciële netwerken, en grote optiekmerken die op de televisie adverteren. Dit is bijvoorbeeld het geval bij Opticians by Conviction en Experts in Visual Health. Zij worden gesteund door een inkoopgroep, de Group ALL, die zorgt voor een betere aankoopprijs.
- De grote optische ketens: snelheid en gemak van de service
De grote optische merken hebben het voordeel dat ze bijna overal aanwezig zijn! Bovendien hebben zij een efficiënte communicatie, hun prijzen profiteren van hun koopkracht, zij jongleren tussen online verkoop en service in de winkel... Maar hun verkopers zijn niet noodzakelijk gediplomeerde opticiens, en het grote aantal klanten dat zij hebben maakt het niet altijd mogelijk om de diensten of de tijd die zij aan elk van hen bieden te personaliseren.
- Online opticiens : opgelet !
Een bril kiezen op het internet is alleen mogelijk voor de zwakste correcties en is niet gemakkelijk, omdat geen enkele opticien op afstand de nodige metingen kan doen om bepaalde correcties aan te passen, zoals voor multifocale glazen. Om meer te weten te komen over het kiezen en kopen van een bril op het Internet, en over de waakzaamheidspunten die men moet kennen betreffende de sites waar on line brillen verkocht worden:
Gespecialiseerde opticiens
Niet alle opticiens zijn gelijk. Sommige opticiens zijn gespecialiseerd. U moet weten dat er opticiens zijn die gespecialiseerd zijn in senioren of kinderen, "familie "opticiens en plaatselijke opticiens, creatieve opticiens of specialisten in trends en mode voor degenen die gevoelig zijn voor esthetiek, enz.
Een goede opticien en zijn dienst na verkoop
Een voorschrift wordt meestal om de drie jaar vernieuwd... In die drie jaar kan uw bril elke dag breken, krassen, beschadigen of kwijtraken. Hebt u gedacht aan de garanties die uw opticien in dergelijke gevallen biedt?
De meeste opticiens bieden service na verkoop, maar niet allemaal! Het is de moeite waard de tijd te nemen om dit aspect van uw leven met uw toekomstige bril uit te zoeken: zal uw opticien beschikbaar zijn voor kleine reparaties, zoals een gebroken neusstukje? Biedt hij een vervangend paar aan in geval van verlies? Past hij in bepaalde gevallen een franchise toe?